Wednesday, December 3, 2008

ANUGERAH "PANGLIMA TUMUNDA"


DARJAT KEBESARAN "PANGLIMA TUMUNDA" WAJAR DIABADIKAN!

Ada individu pernah mengujudkan Darjat ini dan mengangkat dirinya sendiri sebagai penyandang. Satu usaha yang bagus tapi kurang manis. Kini ada individu lain yang berusaha untuk mendapatkan gelaran itu. Tahniah kerana mengakui "kebesaran" PANGLIMA TUMUNDA. Sebagai salah seorang pewaris terdekat PANGLIMA TUMUNDA yang prihatin dengan perkara ini, saya akan berusaha untuk mewujudkan mekanisme dan Panel Khas yang berautoriti, layak serta berhak untuk kami pilih siapakah yang patut kami berikan Darjat Kebesaran ini. Kami telah mengenalpasti waris-waris lelaki terdekat Panglima Tumunda untuk dibawa membincangkan perkara ini.

"WARIS" TERDEKAT (LELAKI) KETURUNAN PANGLIMA TUMUNDA
Setelah meneliti salasilah KETURUNAN PANGLIMA TUMUNDA (setakat yang dapat dikenalpasti) maka saya dapat mengetengahkan 7 lelaki veteran (masih hidup sehingga kini) yang boleh dianggap sebagai Waris Lelaki terdekat Panglima Tumunda. Pemilihan ini berdasarkan kepada konsep "pewarisan kebesaran/darjat" yang kebiasaanya menjurus kepada "kaum lelaki daripada pihak lelaki" dan juga mengambil kira senioriti umur. Saya hanya mengetengahkan seorang wakil bagi setiap "cabang akar keluarga" kerana jika saya masukkan semua waris, jumlahnya terlalu ramai untuk disenaraikan dan ini menyulitkan "perancangan keluarga".

Individu yang saya tampilkan sememngnya boleh dianggap sebagai "wakil bagi setiap cawangan/isteri" bagi Panglima Tumunda dan Generasi pertama beliau (mengikut salasilah yang telah dikenalpasti setakat ini).Individu tersebut ialah:
1. Hj. Muralang Bin Majun, Kg. Damai ( anak tertua Majun bin Lungkodon bin Tumunda. Majun adalah anak lelaki tunggal daripada 6 adik beradik)
2. Majinau Bin Injawan, Kg. Longob (Injawan Bin Ponggoron Bin Tumunda)
3. Saidin Bin Masabun, Kg. Tingkalanon (Anak tertua Masabun bin ponggoron bin Tumunda daripada beberapa orang isteri)
4. Dominic Bin Gorotom, Kg. Tingkalanon ( Anak tertua Gorotom Bin Ponggoron Bin Tumunda).
5. Janir Bin Jamari, Kg. Morion (Anak tertua daripada beberapa orang isteri NC Jamari Bin Ponggoron Bin Tumunda)
6. Karim Bin Tamingan, Kg. Garuda ( Anak tertua sebelah Uriying bt Ponggoron)7. Julung Bin Oguan, Kg. Parong ( Anak lelaki Oyi'in Bt Ponggoron Bin Tumunda).

*** Karim dan Julung adalah waris sebelah perempuan kepada Ponggoron Bin Tumunda.Nota:Panglima Tumunda mempunyai dua orang Isteri. Isteri pertama: Yugo Bt. Abaron. Anak tunggal: Lungkodon @ Arani B. Tumunda). Isteri kedua: Kokiban @ Uriying Bt. ____. 7 Anak: 2 Lelaki (Ponggoron dan Pamantug); 5 perempuan (Odoyo, Udowoy, Impayan, Okolou dan Osong).
8. Lain-lain waris lelaki daripada Aki Pamantug@suduk bin Ponggoron Bin Tumunda (sedang dikenalpaasti).

Perhatian: Kepada waris terdekat yang namanya tersebut tetapi ahli warisnya tidak tercatat, sila berhubung dengan saya atau Sdr. Charles (0198000196) atau Sdr. Kee Roslee (e-mail: http://www.isaipo@yahoo.com.my/) untuk tujuan kemas kini rekod. Harap maaf, setakat ini, hanya ini maklumat yang diperolehi walaupun telah berusaha keras untuk mengutip data. Kekurangan/kelemahan ini bukanlah disengajakan.

INGAT: Kada po rumasang. TOKOW E' TOKOW! Iti baru ponimpunaan. Setiap permulaan pasti ada silap dan kekurangan. Tapi langkah seribu batu bermula dari langkah pertama. Harus juga diingati : LANGKAH PERTAMA ITULAH SEJARAH. LANGKAH SERIBU BATU ITU ADALAH KEJAYAAN.

"JIKA BANGSA KIMARAGANG PERCAYAKAN SAYA, BERI SAYA PELUANG DAN MASA. INSYAALLAH SAYA DAN RAKAN-RAKAN AKAN MENGANGKAT BANGSA INI KE SATU TAHAP YANG BOLEH DIBANGGAKAN! MISOMPURU TOKOU!"

No comments: